Thursday, December 23, 2010

Diari Buat Ibu....

Tika waktu bersatu
Tika rindu bertamu,
Tika sepi berlagu,
Tika lena dibuai mimpiku,
Dikau menjelma disisiku,
Membelai manja diriku,

Lalu kutersedar dari fantasi,
Tersedar dari mimpi semata,
Ku pandang kanan……
Lantas ku pandang kiri,
Aku hanya keseorangan di kamar,
Tiada berteman disisi,
Hatiku berbisik sendiri,
Ibu……………………
Dikau dimana?
Daku rindu padamu ibu,
Daku tiada mampu tidur seorang diri,
Ibu datanglah disisi ini,

Malam yang dingin,
Aku tiada mampu menahan,
Sebab hati menggundang derita air mata,
Air mata seorang anak yang kehausan,
Kasih dan belaian mesramu,

Malam yang gelita,
Aku tiada mampu lelapkan mata,
Aku termenung seorang diri,
Hanya diteman pawana nan sayu,
Kedinginan malam membaluti tubuh suci,
Sambil menggambar wajah yang dirindui,

Bilakah waktunya akan menjelma,
Adakah pertemuan akan bertandang,
Mengapa teramat sukarnya,
Dua hati bersatu abadi…..

Namun……..
Aku tiada akan pernah mengalah,
Kerna hidupku bersama nyawamu,
Lantas ku titipkan dalam diari hidupku,
Diari buat ibu ku beri tajuknya…….

No comments:

Post a Comment